Homo’s in de klas

Ik heb een tijd op middelbare scholen voorlichting gegeven over homoseksualiteit. Het lijkt er op dat veel scholen van mening zijn dat je dit onderwerp pas moet behandelen als de jongeren al 14 of ouder zijn, want op basisscholen kwamen we nooit en 1e klassen zag ik zelden. Toch opmerkelijk, ik vraag me af wat daar de reden voor is.

Hoe dan ook, over het algemeen was het geweldig. Hoe had ik zonder die scholieren op de hoogte gebracht kunnen worden van woorden als “kringspiermusketier”? Ik heb me kapot gelachen. Als voorlichter geef je niet alleen informatie, je bent vooral een ‘echte homo’ waar ze vragen aan kunnen stellen. In de ene klas wilden ze alles weten over je coming out, of je het moeilijk vond om te accepteren dat je op hetzelfde geslacht valt, hoe je omgeving reageert. In de andere klas verzekeren de jongeren elkaar er van dat ‘zo’n homo prima is maar hij moet wel van mij af blijven!’. Groepsdruk en onzekerheid maakten dan dat ze best grof en ongenuanceerd konden worden. Maar als ik en mijn mede-voorlichters dan over onze eigen ervaringen vertelden was er vrijwel altijd respect.

Een gaaf moment was in klas met vooral van die stoere jongens. Met het voorstelrondje, waarbij de leerlingen vertellen hoe ze heten en of ze een homo kennen, bleek geen enkele leerling iemand te kennen die op hetzelfde geslacht valt. Wij waren de eerste homo’s die ze in het echt zagen. Het ging over de vraag wat je zou doen als een goede vriend homo zou blijken te zijn. De meelopers in de klas begonnen te joelen en walgende gebaren te maken, toen een van de populaire jongens rustig begon te praten. “Ik zou er geen moeite mee hebben. Hij is nog steeds mijn vriend, ja toch?”. De sfeer in die klas sloeg om, en ineens werd er openhartig gepraat. Zo gaaf :).

Het seks-spel vond ik natuurlijk het leukst. In het begin van de voorlichting werd de leerlingen gevraagd waar ze zoal aan denken bij het woord ‘homoseksualiteit’, die woorden schreven we dan op het bord zodat we ze konden bespreken. In sommige klassen was men echter erg seks-gericht: “anaal!” – “pijpen” – “kontje likken” (“dat heet ook wel rimmen” zei ik dan, en dan werden ze ineens stil.. hehe). Bij zo’n seks-gerichte klas heeft het geen zin om seks onbesproken te laten, dus dan gingen we er voor:

“Wat voor seks-activiteiten bestaan er allemaal?” vroegen we dan, en maakten op het bord een lijst. Vaginaal neuken. Anaal neuken. Rimmen. Zoenen. Strelen. Aftrekken. Het bord kwam vol te staan met activiteiten. Welke dingen kunnen een man-man stel doen? En welke kunnen een vrouw-vrouw stel doen? En een man-vrouw stel?”. Bleek dat de hetero’s óók elkaars anus kunnen likken. Na die seks-overload kwam er meer ruimte voor wat persoonlijkere gesprekken.

Leuk artikel met meer informatie: “Voorlichting op het VMBO: een hand geven mag wel.”

Van de voorlichtingsgroep was ik trouwens de enige biseksueel..

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1018244

Leave a Reply

Your email address will not be published.